Apelsinkakor med chokladtryffel

I lördags hade jag glöggmys hemma hos mig med folk från min gamla gymnasieklass. Det var en tradition hos oss när vi gick i skolan att ha knytis-julbord. På senaste åren har det blivit glöggknytis istället där alla tar med sig egen glögg och något gott att ha till. I år gjorde jag ett experiment på apelsinkakor med chokladtryffelfyllning. Söta och lite macaron-lika.

Till ca 25 st kakor:

Kakdeg:
200 g smör/margarin
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl

rivet skal av 1 apelsin
0,5 dl riven kokos

Chokladtryffel:
200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
(allt går inte åt på dessa kakor, så gör julgodis av resten!)

Börja med att göra choklastryffeln: Koka upp grädden. Ta kastrullen från plattan och lägg i chokladen. Rör om till en jämn smet när chokladen smälter. Låt tryffeln svalna och stelna till i rumstemperatur till bredbar konsistens.

Arbeta samman ingredienserna till degen. Lägg degen i kylskåp i 30 minuter. Sätt ugnen på 175°. Rolla små bollar av degen och platta till litegrann så att kakorna blir stora som femkronor. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i ca 8-10 min. Låt kakorna kallna (annars smälter chokladtryffeln) och bred på chokladtryffel på hälften av kakorna. Lägg de "tomma" kakorna som lock.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback