Lussebullar

I år har jag inte hunnit göra några lussebullar än, men förra året gjorde jag så här fina. Där alla bullarna hade olika miner.


ca 30 saftiga lussebullar:

50 g jäst
5 5 dl standardmjölk (3%)
150 150 g smör
250 250 g kesella
2 2 dl strösocker
2 2 kuvert saffran (1 g)
1 1 tsk salt
16 16 dl vetemjöl, eventuellt lite mer
russin
1 1 st ägg + 1 msk mjölk till pensling

Ugn: 225°

Värm smör och mjölk i en kastrull tills det är fingervarmt (37°).
Smula jästen i en bunke och lös den i lite av den ljumma mjölkblandningen. Blanda sedan i resten av vätskan.
Blanda ner kesella, saffran, socker och salt.
Tillsätt nästan allt mjöl, gärna lite i taget och arbeta degen smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
Täck över degen med en duk och låt jäsa i cirka 1 timma.
Knåda degen på mjölat bakbord i några minuter.
Dela degen i cirka 30 bitar. Rulla bitarna till längder, cirka 2 centimeter i diameter.
Forma till lussekatter (snurra ändarna inåt åt olika håll) och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Tryck ner russin i snurrornas mitt och låt sen jäsa ytterligare 45 minuter, till dubbel storlek.
Vispa upp ägget med 1 matsked mjölk och pensla på bullarna.
Grädda mitt i ugnen cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.
Låt bullarna svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback