Födelsedagstårta

För lite mindre än en månad sedan fyllde jag år. Då hade jag min mormor, morfar, moster, mamma och pappa på besök. De senaste åren har det blivit en tradition att jag bakar en citronmoussetårta för jag vet att min mormor gillar den så mycket. I år var den extra smaskig med ett täcke passionfrukt överst.

Den är lite bökig att göra eftersom man behöver en massa olika byttor att vispa olika saker i, men det går ganska snabbt när man väl är igång. Och allt är mödan värt när man får smaka den!

Botten:
300 g mandelmassa
3 ägg

Fyllning:
4 gelatinblad
3 ägg
1 1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
saften av 1 stor citron
skal av 1/2 citron
1 dl kesella

Garnering:
Bär/frukt, t.ex. färska hallon, passionsfrukt, physalis, kiwi eller vad som passar efter säsong

Ugn: 175°

Gör så här:
1. Riv mandelmassan grovt. Vispa samman den med äggen. Häll smeten i smord och bröad form, ca 24 cm i diameter, med löstagbar kant. Var försiktig så att ströbrödet inte kommer högre upp på kanten än vad bottnen är.
2. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt kakan kallna.
3. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 6-8 minuter.
4. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa gulorna tillsammans med florsocker ljust och pösigt.
5. Vispa äggvitorna till hårt skum i en ren skål. Vispa grädden till hårt skum i en annan skål.
6. Häll citronsaften i en liten kastrull. Krama vätskan ur gelatinbladen och lägg ner dem i citronsaften. Värm på svag värme och låt gelatinbladen smälta. Låt det svalna lite.
7. Häll ner gelatinblandningen i äggulesmeten under omrörning. Tillsätt rivet citronskal och kesella. Rör sedan ner grädden och till sist äggvitorna.
8. Häll smeten över kakan och täck med folie. Ställ formen att stelna minst 4 timmar i kylen. Garnera så tjusigt det bara går!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback