Julklappstips - Sista Minuten

Jag hatar att handla julklappar de sista dagarna innan julafton. Dels vill jag inte stressa runt och försöka hitta julklappar "bara för att", utan hinna fundera länge och verkligen välja ut de ultimata julklapparna, och dessutom hatar jag att trängas med alla andra på julklappsjakt.

Men behöver man fixa några sista-muniten-klappar föredrar jag verkligen sådana man kan göra själv. Helst ätbara! Då kan man handla på närmaste mataffär som förmodligen har lite bättre öppettider än andra butiker så man kan slippa undan den värsta trängseln. Enda problemet är att man oftast behöver lite tid att pyssla med julklapparna hemma efter själva köpet, men det tycker jag bara är mysigt!

En annan fördel med hemgjorda och ätbara klappar är att alla blir glada över att få dem. Man slipper få någon dammsamlande pryl att ha i ett skåp och aldrig används och är det inte alltid roligare ju personligare en julklapp blir?


Lite olika förslag på sådana julklappar skulle kunna vara:

* Hemgjord marmelad efter ett spännande recept. Har du inget eget finns det massor av förslag på nätet. Garanterat ingen annan som ger exakt likadan klapp!
* Hemgjord senap. Det finns otaligt många olika senapsrecept på nätet vare sig man vill ha stark, söt, mild eller spännande kryddad senap. Passar bra till all julmat också!
* Hemgjort julgodis. Det kan vara allt från ditt hemliga recept på kola, lyxiga tryfflar eller bara göra något så enkelt som att hacka lite mandel eller nötter och blanda med smält blockchoklad!
* Baka pepparkakor! Jätterolig sysselsättning och om man dekorerar dem fint med till exempel kristyr och silverströssel, blir det riktiga lyx-pepparkakor.
* Köp en flaska vin och knyt fast en påse glöggkryddor runt halsen med ett vackert band. Inte bara en fin present utan också massor med julstämning!
* Koka egen saft och ge bort.
* Gör små marsipanfigurer och doppa i choklad. Låt fantasin flöda och gör klassiska tomtar och grisar eller blommor, lejon och björnar! Om du är lite feg finns det massor av bilder och tips på nätet om hur man skapar olika figurer i marsipan.
* Köp en lite finare olivolja och krydda med till exempel hela pepparkorn och piri-piri, rosmarinkvistar och saffran eller kanelstång, apelsinskal och saffran. Häll eventuellt över oljan i en finare glasflaska om oljan säljs i någon ful plastflaska.

Själv har jag kokat egen marmelad med fikon, blodapelsin och kanel. För att göra burkarna lite finare har jag satt rutigt tyg på locket och knutit ett snöre med en innehållsetikett på. Dessutom har jag gjort egen skånsk, stark senap att ge bort. Också de burkarna med rutigt tyg på. Det har även lyckats bli en hel del fina chokladpraliner att ge bort. Jag satsade på att hitta på egna recept till dem och det resulterade i fem olika smaker: Mörk chokladtryffel, Mörk choklad med hasselnötter och pepparkaka, Mörk choklad med hasselnöt och tranbär, Vit choklad med mörk tryffelfyllning och Mörk choklad med hasselnöd och nougatfyllning. Låter lyxigt, smakar smaskens, men var faktiskt inte alls svårt att göra!
137116-320

Kommentarer
Postat av: Matilda

Tack för senast! Du är så duktig så med att ge inspiration. Jag har pimpat pepparkakor, fixat julkort och gjort kolor i år och då kan jag ju inte annat än att hålla med om att det är bra paket :).


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback