Scones

I helgen blev jag lite extra pyssilg och sugen på att baka och göra andra godsaker. Bland annat överraskade jag min pojkvän med scones till frukost i söndags. Med smör och marmelad på. Mums!

Dessa scones är en engelsk variant som är supergoda!

4,5 dl vetemjöl
3 dl dinkelmjöl/grahamsmjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
2 msk råsocker
125 g kallt smör/margarin
1 ägg
2 dl mjölk (3%)
ägg till pensling

Blanda mjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke. Tärna smöret och nyp ihop allt. Vispa ihop ägg och mjölk. Blanda allt sammans till en deg. Platta ut till ca 3 cm tjocka bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 250° i 10-15 min, tills de fått fin, gyllene färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback